lejek sprzedażowy

Czym są i jak zbudować lejki sprzedażowe?

Chyba każdy przedsiębiorca wie, że kontakty z klientami nie należą do najłatwiejszych, nie mniej jednak, jest to niezwykle istotna część prowadzenia każdego biznesu. Posiadając nawet najlepszy i najbardziej oryginalny produkt, nie dzierżymy w ręku gwarancji sukcesu, o ile relacje z klientami nie są satysfakcjonujące dla obu stron. Ludzie muszą nam zaufać, by kupić nasz produkt, a jest to możliwe właśnie dzięki odpowiedniej komunikacji. W tym celu, może nam znacznie pomóc lejek sprzedażowy, czyli narzędzie marketingowe znane jako lejek konwersji. Czym jest i jak go zbudować?

Czym jest lejek sprzedażowy?

Zacznijmy od tego, że celem nadrzędnym każdej firmy, bez względu na profil i oferowane usługi, jest oczywiście sprzedaż. Sfinalizowanie maksymalnej, możliwej liczby transakcji, jest więc wyzwaniem, które stawiają przed sobą przedsiębiorstwa. Niezbędne jest więc skuteczne działania, by dotrzeć z informacją o swoim produkcie, do możliwie jak największej liczby klientów, a następnie muszą ich zainteresować swoją usługą lub produktem. Kolejnym krokiem jest zdobycie zaufania i wzbudzenie w klientach chęci posiadania przedmiotu- czyli skłonienie ich do podjęcia decyzji o kupnie. Oznacza to, że ostateczny sukces w sprzedaży osiągnie ten, komu uda się nakłonić klienta i zdobyć ich lojalność. Wówczas klienci będą śledzić poczynania firmy i będą zainteresowani jej ofertą. Lejek sprzedażowy, nazywany czasem lejkiem marketingowym, obrazuje cały proces sprzedaży, czyli poszczególne etapy, jakie przechodzą osoby zainteresowane kupnem produktu. Lejek sprzedażowy ilustruje więc wszystko od momentu, w którym klient usłyszał o produkcie po raz pierwszy, aż do jego zakupu. Lejek sprzedaży służy do tego, by przedsiębiorstwa mogły przeanalizować poszczególne etapy procesu sprzedaży, a także działania, które zostały przez nie podjęte- po kolei dla każdego etapu.

Budowanie lejka sprzedażowego- etapy sprzedaży

By zbudować lejek marketingowy, trzeba być świadomym etapów sprzedaży jakie można w nim wyróżnić. Oczywiście będą się one różnić w zależności od poszczególnych branż i produktów. Zazwyczaj podczas budowy lejka sprzedażowego, wyróżnia się około 4-5 etapów sprzedaży, które charakteryzują się innymi działaniami sprzedażowymi. Stosowana terminologia, nazywa poszczególne etapy: ToF czyli top of the funnel, MoF czyli middle of the funnel, BoF czyli bottom of the funnel, a także etap końcowy, którym jest sprzedaż i czynności poza sprzedażowe. Inna koncepcja zaś, opisuje kolejne etapy sprzedaży, które odnoszą się do reakcji klienta, czyli: uwaga, zainteresowanie, potrzeba i działanie.

Więcej o lejkach sprzedażowych można znaleźć na tej stronie.